In gesprek met Bernd Kamp: één van de gezichten van Muller Makelaardij! Al jaar en dag is hij een ware watersportliefhebber. Niet gek natuurlijk, als eigenaar van een watersportmakelaardij. Door zijn passie en ervaring weet hij alles van de sector. Dat het een markt is die niet stilstaat, is één ding dat zeker is. De huidige trends, ontwikkelingen en zijn visie? Daar vertelt Bernd u meer over!
Een verzameling van passies: Muller Makelaardij
De passie voor watersport zit er bij Bernd al vanaf jongs aan in. Zo trok hij er regelmatig op uit met zijn zeilbootje om de vele Hollandse en Friese wateren te ontdekken. In 1996 kocht hij, niet geheel onverwacht, een zeilschool in Friesland. Toch was er een andere passie die hem riep: de makelaardij. In 2001 gooide hij zijn carrière dan ook over een andere boeg. Hij verkocht de zeilschool en werd woningmakelaar. Maar hoe leuk het zou zijn om meerdere passies met elkaar te combineren? Dit is precies wat Bernd deed in 2005: hij ruilde woningen om voor watersportgebonden bedrijven en onroerend goed. Nu is hij nog altijd als een vis in het water!
Van ongedwongen genieten naar voorzichtigheid in de markt
De watersportbranche is een beweeglijke markt. Een hele opvallende periode? Dat was wel de pandemie: waar veel stilstond, maar niet de wereld van watersport. “Watersportondernemers profiteerden er juist van”, vertelt de eigenaar van Muller Makelaardij. “Er kwamen veel nieuwe watersporters bij. We konden immers niet op reis naar het buitenland, dus dat betekende vakantie vieren in eigen land. Daardoor werden er een stuk meer boten verkocht”.
Nu de pandemie voorbij is, kent de markt watersport andere uitdagingen: “We zien nu wel onzekerheid in de markt. Alles wordt duurder: denk aan energie, grondstoffen en de hogere rente. Dit maakt mensen terughoudender voor grote uitgaven als een onderneming. Het is als het ware een tegenreactie op de ongedwongenheid die er tijdens Corona heerste. Toch zijn er nog altijd veel mensen op zoek naar een watersportgebonden onderneming en ook is er voldoende aanbod. Dat is mooi om te zien!”
Duurzaamheid: dé trend in de watersportmarkt
Veranderlijke tijden hebben zo ook weer hun eigen uitdagingen. “Ondanks dat er nog veel vraag is naar watersportbedrijven, is het financieren ervan momenteel lastiger”, vult Bernd aan. “Dit komt bijvoorbeeld door stijgende rentes, maar een belangrijk onderwerp op dit moment is toch wel duurzaamheid. Banken kijken hier steeds meer naar. Zij willen bij voorkeur bedrijven financieren waar duurzaamheid centraal staat. Dit is ook direct mijn tip aan ondernemers die hun watersportbedrijf willen verkopen: maak uw onderneming beter verkoopbaar door in ieder geval al stappen te hebben gezet op het gebied van duurzaamheid. Naast de financierder, let ook de koper hierop. Denk aan de Blauwe Vlag. Wordt energie bijvoorbeeld duurzaam opgewekt, afvalstromen netjes gescheiden of worden er andere besparingsmaatregelen genomen?”
Minder doe-het-zelven, meer uit handen geven
Dat internet veel invloed heeft, is geen nieuws. Het raakt ook de watersportbranche: “Een uitdaging voor mij als makelaar is toch wel dat de manier van communiceren verandert. Er zijn nu meer kanalen beschikbaar om een object onder de aandacht te brengen. Maar ondanks dat de manier van communiceren verschuift naar online, werkt mond-tot-mondreclame nog altijd goed. Mensen fysiek ontmoeten blijft heel belangrijk!”, vertelt Bernd.
Het internet verandert niet alleen de manier van communiceren, maar ook het winkelen voor watersportartikelen. “Er zijn een stuk minder watersportwinkels dan voorheen. Natuurlijk zijn ze er nog wel, maar door webshops is het aanbod veranderd. Een ontwikkeling die ik nu bijvoorbeeld veel zie, is dat het doe-het-zelven voorbij is. Denk aan het onderhoud van een boot: bootbezitters deden dit voorheen vooral zelf. Nu wordt het uit handen gegeven aan een onderhoudsbedrijf. Jachtservice-, onderhouds- en verhuurbedrijven zijn nu dan ook heel populair. Nog een ontwikkeling, is de verschuiving van bezit naar gebruik. Veel watersporters willen niet meer de zorg voor een eigen boot, maar willen één huren. Het is dat stukje gemak en vrijheid. Ik zie daardoor soms dat mensen een boot kopen en deze weer verhuren. Dit kan bijvoorbeeld bij verhuurbedrijven. Dit levert de bootbezitter dan weer opbrengsten op”.
Bernds visie op de markt: gemak en elektrisch varen
Hoe de watersportbranche er over 10 jaar uitziet? Dat is natuurlijk lastig te voorspellen in zo’n beweeglijke wereld. Dat het blijft bestaan, is in ieder geval zeker: “Ik denk dat mensen steeds meer ontzorgd willen worden. Zij willen wel varen, maar dan moet het wel voor hen geregeld zijn. Ik verwacht daarnaast dat elektrisch varen een vlucht zal nemen bij verhuurbedrijven van kleine bootjes. Overheden spelen daar steeds meer op in. Denk aan Amsterdam: daar mag je straks alleen nog maar met elektrische boten door de grachten varen. Bovenal blijven wij een prachtig vaargebied hebben. Aantrekkelijk voor onszelf, maar ook voor toeristen. Daar moeten we zuinig op zijn!”, stelt Bernd.
Een makelaar die de taal van de watersportmarkt spreekt
Van bedrijfsovernames tot de aan- of verkoop van watersportgebonden onroerend goed: wij kennen de markt als geen ander en begeleiden u van A tot Z! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!