De omzet van een jachthaven wordt grotendeels bepaald door de combinatie van ligplaatstarieven en de bezettingsgraad. Om meer inzicht te krijgen in deze cijfers lanceerde Muller Makelaardij in 2015 de resultaten van haar ‘ligplaatsenonderzoek’. Met het oog op de sterk veranderende markt hebben wij, besloten het onderzoek opnieuw uit te laten voeren.
Toenemende consumentenbestedingen in een conjunctuurgevoelige markt
Het onderzoek van 2015 heeft een belangrijke indicatie van ligplaatsprijzen gegeven. Door de toenemende consumentenbestedingen in een conjunctuurgevoelige markt is het van belang om opnieuw inzicht te krijgen in deze cijfers. Hiermee kan worden aangegeven of de trend in deze markt meebeweegt of juist achterblijft door andere factoren. Daarnaast wordt gekeken naar nieuwe ontwikkelingen in de markt van jachthaven exploitanten.
Onderzoek naar alle jachthavens in Nederland
De onderzoeker Eduard Paulusma, vierdejaars bedrijfskunde student is zelf actief in de watersport, geniet van vele bootvakanties in Friesland en bevindt zich graag op het water.
Hij is momenteel volop bezig met het onderzoek. Het onderzoek is onder alle jachthavens in Nederland. Dit op het gebied van ligplaatstarieven en andere ontwikkelingen in de markt.
Bijdragen aan het onderzoek?
Nieuwsgierig naar de uitkomsten en wilt u een bijdrage leveren? U kunt contact opnemen met Eduard Paulusma. U kunt deelnemen aan het onderzoek of een aanvraag doen om de resultaten van het onderzoek in te zien. De enquete vindt u hier!