Hoe ziet de watersportmarkt er in 2022 uit? Net als voorgaande jaren, bespreken we in het begin van het nieuwe jaar hoe de markt eruit gaat zien. Zo schreven we eerder al een artikel in welke mate het coronavirus van invloed is op de watersportmarkt. Laten we meteen met de deur in huis vallen: een aantal trends en ontwikkelingen zorgen ook in 2022 voor veranderingen. Dit biedt watersportbedrijven kansen, mits zij daar op een passende manier mee omgaan. Wij leggen u graag uit hoe de markt er in het nieuwe jaar uit gaat zien!
Vergrijzing in de watersportsector
Om op het nieuwe jaar vooruit te kijken, duiken we eerst in voorgaande jaren. Eerder schreven we al kort over de vergrijzing in de watersport. Jarenlang kampte de branche met jachthavens met een lage bezetting, stagnatie in de verkoop van boten en zorgen over de toekomst. Een ding is zeker: de booteigenaar wordt ouder. Wat betekent dat dan voor de watersportmarkt? Nieuwe doelgroepen aanboren. Neem met name de nieuwe generatie booteigenaar mee, want die maakte in 2020 een opmars. Het jaar dat de pandemie de kop opstak.
Positieve geluiden uit de watersportbranche
In 2021 zijn er aanzienlijk meer tweedehands boten verkocht, waarvan de meesten op Nederlandse bodem bleven. Sterker nog: Nederlanders haalden hun boot uit het buitenland terug naar Nederland. Ook zijn er dat jaar meer nieuwe boten verkocht dan de jaren ervoor, met name sloepen, ‘visboten’, dag-cruisers en SUP-boards. Het gevolg? Een trendbreuk. Het vaargedrag veranderde aanzienlijk: het aantal vaartuigen nam toe, evenals het aantal vaarten zoals blijkt uit de sluistellingen. Dit zorgde uiteraard voor positieve reacties uit de sector, maar hoelang blijft dit? En is dit dan het ‘nieuwe normaal’ in de watersportmarkt?
Het nieuwe normaal in de watersportmarkt
Vergrijzing blijft. Koester de nieuwe lichting waterrecreanten en watersporters. Leg een basis voor de toekomst. De drang om dichtbij huis te recreëren, neemt toe. Dit valt samen met de ‘staycation’-trend. Een thuisblijfvakantie, oftewel: een vakantie in eigen land. Men hecht door de pandemie steeds meer waarde aan veilige keuzes. Een andere, niet onbekende trend is de beleveniseconomie die ook dit jaar doorontwikkelt. Wanneer u ligplaatsen in een jachthaven verhuurt, dan is het niet verkeerd om het aanbod te richten op verschillende leeftijdscategorieën. Denk hierbij aan kinderanimatie en een horecagelegenheid. De consument betaalt graag voor een totale belevenis. Als laatste bereikt ook de deeleconomie de watersportmarkt. Eigenaarschap hecht men steeds minder waarde aan. Oftewel: hebben, maar niet houden. Families en vrienden kopen of huren gezamenlijk een boot. Ook de opkomst van online platformen voor bootverhuur door particulieren is een kans voor jachthavens.
Meer informatie
Onze ervaren makelaars vertellen graag meer over alle trends en veranderingen in de markt. Ook in 2022 staan wij weer voor u klaar. Wilt u meer weten over de watersportmarkt? Een watersportbedrijf (ver)kopen? Taxatie? Neem gerust contact met ons op.